Silat hanya bermula pada zaman Hang Tuah?

Mokhtar Yahya

KUALA LUMPUR – Istilah silat belum wujud sebelum kurun ke-16 dan hanya muncul pada zaman Laksamana Hang Tuah.

Tokoh dan mahaguru silat, Mokhtar Yahya berkata, sebelum kurun ke-16, seni mempertahankan diri seperti silat dikenali dengan nama ilmu pahlawan, ilmu perajurit atau ilmu gagah, tanpa pengkhususan kepada seni persilatan itu sendiri.

Menurut beliau lagi, seni persilatan Melayu telah diamalkan sejak lebih 762 tahun dahulu dan mula terkenal dengan pelbagai istilah seni bela diri apabila kajian terhadap silat Hang Tuah dilakukan dari masa ke semasa.

Mokhtar berkata demikian semasa membentangkan kertas kerja bertajuk “Silat Hang Tuah” dalam Wacana Manuskrip Melayu di Bilik Serbaguna, Anjung Bestari, Perpustakaan Negara Malaysia, di sini hari ini.

Silat Hang Tuah merupakan ilmu seni mempertahankan diri yang diguna pakai oleh Hang Tuah semasa hidupnya untuk berhadapan dengan musuh-musuh dan menewaskannya.

Walaupun ilmu itu tidak diwariskan, pengkaji seni mempertahankan diri cuba menyedut ilmu tersebut dari sumber hikayat seperti Hikayat Hang Tuah, iaitu dari segi gerakan, tindakan dalam adegan pertarungan, pertikaman dan pertempuran yang digambarkan.

Mokhtar juga berkata, masyarakat kini kadangkala hanya mengambil

ilmu silat tanpa mengenali secara baik ‘tuan’ kepada ilmu itu, justeru itu sewajarnya mereka turut mendalami peribadi Hang Tuah itu sendiri.

Ketua Pengarah Perpustakaan Negara, Maizan Ismail berkata, melalui Wacana Manuksrip Melayu, PNM mengutarakan tajuk Silat Hang Tuah bagi memberi pendedahan kepada masyarakat mengenai ilmu dan seni persilatan Hang Tuah.

“PNM berharap dengan penganjuran program ini ianya dapat menyemarakkan dan mengekalkan roh kependekaran, kepahlawanan dan keperwiraan Hang Tuah dalam ilmu persilatan Melayu,” katanya dalam kenyataan hari ini.

“Seni silat Hang Tuah bukan sekadar mendidik untuk mempertahankan diri malah yang lebih utama adalah untuk membina sebuah masyarakat yang mempunyai ketahanan dalam jati diri, disiplin, pembentukan sahsiah serta kecintaan yang tinggi kepada tanahair,” katanya lagi.

One comment

  • Silat hanya dikenali apabila perkataan ‘silat’ wujud, malahan seni bela diri tersebut sudah wujud seribu tahun sebelum TunTuah. Alllah Maha mengetahui. Salam Jumaat

Leave a Reply