SEORANG MAUT, 12 CEDERA KEMALANGAN KERETA DAN VAN BAWA ANAK YATIM 

Sumber Gambar: Polis Daerah Kota Tinggi

KOTA TINGGI: Seorang lelaki maut manakala 12 yang lain cedera dalam kemalangan melibatkan sebuah kereta dan van yang membawa anak yatim di Kilometer 9.5 Jalan Sungai Sayong – Tenggara di sini, petang semalam. 

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi Supt Hussin Zamora berkata pemandu kereta jenis Nissan Sentra Aminuddin Sanusi, 54, meninggal dunia di lokasi kejadian dipercayai akibat tersepit di tempat duduk penumpang hadapan. 

Beliau berkata kemalangan itu dipercayai berlaku apabila Aminuddin yang dalam perjalanan dari arah Jalan Bandar Tenggara menuju ke Kota Tinggi cuba untuk memotong, sebelum memasuki laluan bertentangan lalu melanggar van jenis Kia Pregio itu. 

“Pemandu van berusia 41 tahun dan kesemua 11 penumpang terdiri daripada tujuh lelaki dan empat perempuan berusia antara sembilan hingga 15 tahun tahun dari Pertubuhan Rumah Anak Yatim Bandar Tenggara yang cedera itu dirujuk ke Hospital Kulai untuk rawatan lanjut,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. 

Menurut Hussin kemalangan berkenaan sedang disiasat lanjut mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. 

Dalam kenyataan berasingan, Komander Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Bandar Tenggara Pegawai Bomba Kanan II Awang Ismail Awang Hanafi berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian itu pada 6.37 petang, sebelum sebuah jentera bersama tujuh anggota digegaskan ke lokasi kejadian. 

“Terdapat seorang mangsa iaitu pemandu kereta (Aminuddin) tersepit dan Pasukan Keluaran Operasi bertindak mengeluarkan mangsa menggunakan peralatan khas. Mangsa disahkan meninggal dunia oleh Pegawai Perubatan Kementerian Kesihatan.

“Kesemua mangsa yang menaiki van termasuk pemandunya yang cedera telah dibawa ke Hospital Kulai dengan menaiki ambulans,” katanya menambah operasi tamat sepenuhnya pada 8.31 malam tadi.–AlHijrah Online

Leave a Reply