ISTERI AHLI POLITIK DIDAKWA TANAM GANJA DI RUMAH

KUALA LUMPUR: Isteri seorang ahli politik dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ampang hari ini, atas tiga pertuduhan mengedar dan menanam dadah jenis kanabis di rumahnya.

Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh, Lyiana Roslee, 34, kerana ia melibatkan bidang kuasa Mahkamah Tinggi.

Pertuduhan sebelum itu dibacakan di hadapan Majistret Farah Nasihah Anuar.

Menurut pertuduhan pertama dan kedua, tertuduh bersama seorang individu yang belum dituduh didakwa mengedar dadah jenis kanabis anggaran berat 1,580.4 gram dan cecair jenis dadah sama berisipadu 7.87 liter di sebuah rumah di Duta Residensi, Ampang, pada jam 7.30 malam, 20 Jan lalu.

Suspek didakwa di bawah Seksyen 39(B)(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 93B(2) akta yang sama, dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Akta tersebut memperuntukkan hukuman penjara seumur hidup atau gantung sampai mati atau sebatan tidak kurang 15 kali jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan ketiga, tertuduh bersama dengan seorang lagi yang masih belum dituduh, didakwa menanam sembilan pokok disyaki pokok kanabis di lokasi, tarikh dan waktu yang sama.

Bagi kesalahan tersebut, suspek didakwa mengikut Seksyen 6B(1)(a) akta sama yang boleh dihukum mengikut Seksyen 6(A)(3) dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, yang memperuntukkan hukuman penjara seumur hidup dan sebatan tidak kurang daripada enam kali jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Nor Shazwani Abdullah, manakala tertuduh diwakili peguam Muhammad Rafique Rashid Ali dan Nur Mustanir Md Nor.

Mahkamah menetapkan 16 Februari depan untuk sebutan semula kes dan tertuduh ditahan di Penjara Kajang.

Sebelum ini, media melaporkan seorang ahli politik yang juga ahli perniagaan ditahan, kerana disyaki memproses dan mengedar dadah di Pudu, selain menyerbu rumah suspek di Ampang.

Turut ditahan di dalam serbuan tersebut adalah, isteri serta pembantu rumah suspek.—AlHijrah Online

Leave a Reply