GLOBAL EHSAN RELIEF HANTAR ENAM TRAK BANTUAN KE GAZA

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Global Ehsan Relief (GER) telah berjaya menghantar enam trak penuh bantuan kemanusiaan kepada penduduk Palestin di Gaza.

Konvoi itu merupakan bantuan kecemasan fasa tiga ke Gaza yang telah berjaya digerakkan GER dengan kerjasama Persatuan Bulan Sabit Merah Mesir.

Enam trak bantuan tersebut terdiri daripada tiga trak penuh barangan makanan, dua trak susu bayi dan keperluan diri, serta satu trak membawa minuman.

“Bantuan ini akan menyelamatkan ratusan keluarga di Gaza terutamanya kanak-kanak.

“Insya-Allah, lebih banyak lagi bantuan akan disalurkan kerana penduduk di Gaza amat memerlukan bantuan dari luar ketika ini. Jadi teruskan berdoa dan sokongan anda,” kata GER berhubung misi penghantaran bantuan tersebut.

Bantuan fasa tiga yang digerakkan GER tiba di Kaherah, Mesir pada Jumaat lalu dan urusan penghantaran bantuan di sempadan Rafah dibantu Persatuan Bulan Sabit Merah Mesir.

Kekejaman Israel di Gaza sejak 7 Oktober lalu telah menyebabkan 1.5 juta penduduk di Semenanjung Gaza hilang tempat tinggal dan terpaksa hidup di tempat-tempat perlindungan yang serba kekurangan.

Zionis juga turut menyekat kemudahan asas seperti air, elektrik dan komunikasi bagi menyusahkan kehidupan rakyat Palestin. — AlHijrah Online

Leave a Reply