JKM KELANTAN SEDIAKAN BANTUAN BEKALAN BANJIR DI 209 PANGKALAN HADAPAN

KOTA BHARU: Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kelantan menempatkan pelbagai bantuan bekalan barangan dan makanan di 209 pangkalan hadapan sebagai persediaan menghadapi bencana banjir di negeri ini.

Pengarah JKM Kelantan Said Sidup berkata antara bekalan yang disediakan di pangkalan hadapan ialah beras, makanan dalam tin seperti sardin dan kari ayam, kopi, milo, gula, air mineral dan sebagainya sebelum diagihkan ke pusat pemindahan sementara (PPS) banjir.

“JKM Kelantan menerima peruntukan awal sebanyak RM1 juta daripada kerajaan Persekutuan dan RM300,000 daripada kerajaan negeri untuk tujuan itu termasuk bagi menyediakan keperluan asas lain untuk mangsa banjir di PPS.

“Kerajaan negeri juga telah meluluskan peruntukan pembelian darurat sepanjang musim ini sekiranya keperluan yang sedia ada tidak mencukupi,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

Beliau berkata 50 pangkalan hadapan telah ditempatkan di Kuala Krai, Kota Bharu (33), Tanah Merah (33), Pasir Mas (29), Tumpat (16), Gua Musang (14), Machang (8), Pasir Puteh (8), Jeli (15), dan Bachok (3).

Said berkata JKM Kelantan juga telah mengenal pasti sebanyak 63 pembekal barangan keperluan banjir termasuk pembekal utama seperti Giant, Mydin, Econsave, Tesco, Pantai Timur Mart dan sebagainya.

“Setakat ini, bekalan yang disediakan mencukupi untuk menampung keperluan 13,000 mangsa selama tiga hari bergantung kepada situasi banjir yang melanda kawasan terjejas,” katanya. — BERNAMA

Leave a Reply