SIDANG OIC: HANTAR TENTERA PENGAMAN KE PALESTIN – ABIM

Sumber: AFP

KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menggesa Sidang Kemuncak Tergempar Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) kali ke-8 meluluskan tindakan yang lebih radikal dengan berusaha untuk membekalkan tentara pengaman di wilayah Palestin.

Menurut Presiden ABIM, Muhammad Faisal Abdul Aziz, desakan berkenaan susulan kematian rakyat awam yang semakin meningkat, dan telah menjangkau lebih 10 ribu nyawa khususnya di Gaza.

“Kemuncak keganasan rejim Zionis ini memberi justifikasi untuk negara anggota OIC dengan mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk membekalkan tentera pengaman di wilayah Palestin.

“Ini termasuklah dengan mengaktifkan semula United Nations Truce Supervision Organization (UNTSO) iaitu misi pengaman PBB yang pernah ditubuhkan pada tahun 1948.”

Jelas Muhammad Faisal, Resolusi OIC ini penting bagi menekan pihak PBB menerusi Majlis Keselamatan di bawah mandat Artikel 41 dan Artikel 42 Piagam PBB dan peruntukan-peruntukan lain di bawah Bahagian VII Piagam PBB untuk memulakan inisiatif misi keamanan di wilayah Palestin seterusnya memastikan usaha gencatan senjata dapat dicapai.

ABIM, sebelum ini telah menyerahkan memorandum kepada pihak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menggesa perkara yang sama dilakukan.

Sebahagian pemimpin negara-negara Arab dan OIC berhimpun di Riyadh sempena Sidang Kemuncak Tergempar OIC.
Sumber: AFP

Sidang Kemuncak Tergempar OIC yang berlangsung di Riyadh, semalam dihoskan Perdana Menteri Arab Saudi, Putera Mahkota Mohammad bin Salman, dan dihadiri pemimpin dan ketua kerajaan negara-negara Arab dan OIC.

Antara fokus penting mesyuarat berkenaan adalah kesepakatan kesemua pemimpin menolak sama sekali alasan negara haram Israel bahawa perang yang dilancarkannya adalah bertujuan mempertahankan diri. –Alhijrah Online

Leave a Reply