JAWI PERJELAS ISU PENANGGUHAN KULIAH USTAZ AZHAR IDRUS

KUALA LUMPUR: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) hari ini tampil memperjelaskan isu penangguhan program kuliah Ustaz Azhar Idrus di Masjid Saidina Othman Ibnu Affan di Bandar Tun Razak.

Menurut JAWI pihak masjid telah membuat pemakluman penangguhan undangan kepada pihak penceramah lebih awal bagi proses penyusunan semula jadual pengkuliahan melibatkan penceramah dan tenaga pengajar mengambil kira beberapa acara utama.

“Justeru isu pembatalan adalah tidak berbangkit sama sekali. Kami berpandangan agar sebarang isu yang timbul dapat ditangani secara harmoni berlandaskan semangat persaudaraan antara semua pihak,” kata JAWI dalam kenyataan hari ini.

Tambah JAWI, jabatan itu komited untuk memastikan institusi masjid dan surau terus berperanan sebagai pengkalan ibadah, pusat ilmu dan penyatuan masyarakat berdasarkan Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 [Akta 505], Kaedah-Kaedah Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) (Jawatankuasa Kariah) 2019, dan Garis Panduan Program Pengajian Serta Pengimarahan Masjid dan Surau di Wilayah- Wilayah Persekutuan.

Sebelum ini media melaporkan Kuliah Maghrib Perdana oleh penceramah terkenal, Ustaz Azhar Idrus di Masjid Saidina Othman yang dijadualkan berlangsung hari ini terpaksa dibatalkan. — AlHijrah Online

Leave a Reply