SUNTIK VAKSIN SETAHUN SEKALI, ELAK WABAK INFLUENZA BERULANG

KUALA LUMPUR: Pengambilan suntikan influenza sekali dalam tempoh setahun boleh mewujudkan ‘imuniti kelompok’ dalam kalangan masyarakat dan terlindung daripada sesuatu virus.

Residen Perubatan Klinik As-Salam Dr Hanisah Akbar Tajudin berkata bagaimanapun bagi kanak-kanak dalam lingkungan umur enam bulan hingga lapan tahun, mereka digalakkan disuntik vaksin dua kali setahun.

Beliau berkata pengambilan vaksin itu adalah langkah terbaik bagi memastikan penularan wabak influenza tidak berulang pada masa hadapan.

“Sekiranya lebih ramai mengambil suntikan perlindungan itu, maka ia dapat mewujudkan ‘imuniti kelompok’ iaitu satu komuniti yang mempunyai imuniti dan terlindung daripada sesuatu virus.

“Bayangkan, seandainya semakin ramai mengambil vaksin, maka ‘benteng pertahanan’ yang melawan virus menjadi semakin kuat dan penularan virus sukar berlaku kepada orang lain yang berada di sekeliling kita…secara tidak langsung, kita menyumbang jasa kepada komuniti,” katanya yang telah 10 tahun menceburi bidang perubatan.

Sejak awal tahun ini, wabak influenza menjangkiti orang ramai terutama pelajar sekolah di beberapa negeri sehingga menyebabkan ada kelas dan sekolah yang baru memulakan sesi persekolahan tahun baharu, diarahkan tutup.

Dr Hanisah berkata suntikan vaksin mampu mengurangkan 70 peratus risiko daripada dijangkiti virus itu.

Senada dengan pendapat itu, Presiden Persatuan Perubatan Malaysia Dr N. Ganabaskaran berkata antara punca seseorang mudah dijangkiti virus influenza ialah mengalami perubahan cuaca yang boleh melemahkan sistem imunisasi dan kebiasaannya perkara itu berlaku kepada individu yang gemar melancong ke luar negara.

Beliau menyarankan agar orang ramai yang gemar bercuti ke luar negara mengambil suntikan vaksin influenza sebulan sebelum ke destinasi yang ingin dikunjungi bagi memperkuatkan sistem imunisasi serta antibodi mereka.

“Suntikan vaksin bukan sahaja dapat melindungi diri sendiri tetapi melindungi orang lain daripada dijangkiti virus influenza yang boleh mengakibatkan komplikasi penyakit lain antaranya pneumonia, terutama kepada golongan yang berisiko tinggi seperti kanak-kanak,” katanya.

Mengenai cara untuk menangani wabak influenza, Dr Ganabaskaran berkata setiap individu termasuk mereka yang dijangkiti perlu sentiasa mengutamakan konsep ‘mencegah lebih baik daripada merawat’.

“Jika badan tidak sihat atau mengalami simptom-simptom influenza segera dapatkan rawatan di klinik sebelum ia memudaratkan badan.

“Amalkan ‘etika batuk dan bersin’ yang betul seperti tutup mulut dan hidung dengan tisu atau sapu tangan ketika batuk atau bersin dan kurangkan aktiviti luar untuk mengelakkan penularan virus itu,” katanya.

Beliau juga menyeru setiap individu mengamalkan diet yang sihat seperti perbanyakkan makanan yang mengandungi tinggi serat, protein dan Vitamin C untuk mempertingkatkan sistem imunisasi badan supaya boleh ‘melawan’ virus yang mampu memudaratkan kesihatan.

“Elakkan makanan bergoreng dan pedas…sentiasa minum air suam secukupnya untuk memastikan tekak lembap dan jangan biarkan kerongkong kering atau dahaga kerana virus boleh ‘menyerang’ dalam masa 10 minit sahaja,” katanya. — BERNAMA

Leave a Reply