LELAKI CEDERA POKOK HEMPAP KERETA DI GUNUNG JERAI

Sumber Gambar: Media Sosial

ALOR SETAR: Seorang lelaki cedera ringan apabila kereta dinaikinya dihempap sebatang pokok yang tumbang di Gunung Jerai dekat Yan hari ini.

Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Guar Chempedak Pegawai Bomba Kanan II Mohd Sharifuddin Yaakob berkata pihaknya menerima panggilan berhubung kejadian pada 6.55 petang.

“Maklumat awal yang diterima, sebatang pokok telah tumbang dan menghempap kereta dinaiki seorang lelaki berusia 27 tahun.

“Mangsa berjaya keluar sendiri dari kenderaannya sebelum kehadiran anggota bomba. Mangsa kemudian diberikan rawatan awal sebelum dibawa ke Hospital Yan,” katanya dalam satu kenyataan.

Mohd Sharifuddin berkata kerja pembersihan termasuk memotong pokok yang tumbang itu sedang giat dilakukan.

Dalam pada itu, Pegawai Pertahanan Awam Daerah Yan Lt (PA) Muhammad Zul Izzi Zulkifli memaklumkan daerah Yan mengalami hujan sejak pagi tadi dan kemudian hujan lebat pada 4.30 petang manakala hujan renyai pada malam ini.

Sementara itu, menurut laman web rasmi public info banjir Jabatan Pengairan dan Saliran, https://publicinfobanjir.water.gov.my/, paras air tiga sungai di Kedah iaitu Sungai Sintok dan Sungai Laka di daerah Kubang Pasu serta Sungai Gurun di Yan melebihi tahap bahaya setakat 8 malam ini.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Yan DSP Shahnaz Akhtar Haji berkata mangsa Muhammad Alif Najmi Marzuki yang memandu kereta itu cedera pada bahagian dada kanan selepas tertusuk dahan pokok yang tumbang itu dan dia dibawa ke Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani untuk mendapatkan rawatan lanjut.

“Siasatan awal, kereta yang dipandu Muhammad Alif Najmi ini bersama rakannya Nurain Muhammad Nasir, 26, dalam perjalanan dari puncak Gunung Jerai menuju ke kaki gunung. Ketika tiba di lokasi kejadian iaitu kira-kira 3.9 kilometer dari kaki gunung, sebatang pokok tumbang dan menghempap kereta itu.

“Mangsa wanita yang mengalami kecederaan ringan itu dibawa ke Hospital Yan dan keadaannya stabil,” katanya.–AlHijrah Online

Leave a Reply