BEKERJA DARI RUMAH: MAJIKAN TIDAK BOLEH TOLAK GAJI DAN CUTI TAHUN ATAU BERI CUTI TANPA GAJI

PUTRAJAYA: Majikan diingatkan untuk tidak melakukan pemotongan gaji susulan arahan bekerja dari rumah yang dikuatkuasakan kerajaan di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M. Saravanan berkata majikan juga tidak boleh mengurangkan cuti tahunan atau beri cuti tanpa gaji susulan arahan terbabit.

“Kementerian Sumber Manusia menegaskan bahaa bayaran gaji adalah seperti biasa dan majikan tidak boleh memaksa atau mengarahkan pekerja menggunakan cuti tahunan ataupun mengambil cuti tanpa gaji.

“Perkara ini selaras dengan perintah dan kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Sumber Manusia ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada Mac lalu,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Bagaimanapun, ujar belia majikan boleh berbincang dengan pekerja dalam apa jua tindakan serta keputusan yang diambil demi kepentingan bersama.

Berkuatkuasa hari ini, pekerja sektor awam dan swasta bahagian pengurusan serta pengawasan di kawasan PKPB diarah bekerja di rumah.

Arahan ini akan berkuat kuasa sehingga pelaksanaan PKPB di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan, Selangor dan Sabah. — AlHijrah Online

Leave a Reply