ISU PERKAHWINAN ANTARA WARGANEGARA DIBINCANG PADA PERTEMUAN MABIMS NOVEMBER INI

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar (kiri) ketika menerima kunjungan hormat Menteri Pembangunan Sosial dan Keluarga Masagos Zulkifli.

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar mencadangkan isu-isu perkahwinan yang melibatkan antara warganegara dibawa dan dibincangkan dalam pertemuan tahunan tidak rasmi Menteri-Menteri Agama Brunei, Indonesia, Malaysia dan Singapura (MABIMS) pada bulan November di Singapura.

Hasrat itu disampaikan beliau ketika menerima kunjungan hormat Menteri Pembangunan Sosial dan Keluarga Masagos Zulkifli, merangkap menteri yang bertanggungjawab bagi hal ehwal masyarakat Islam Singapura.

“Dalam pertemuan ini juga saya telah membangkitkan perkara berkaitan perundangan dan kehakiman syariah termasuk isu-isu perkahwinan yang melibatkan antara warganegara khususnya Malaysia dan Singapura.

“Oleh itu saya telah mencadangkan supaya perkara ini dibawa dan dibincangkan dalam pertemuan MABIMS pada November ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurut Mohd Na’im pertemuan berlangsung dengan penuh harmoni dan bertukar-tukar pandangan khususnya dalam aspek pemerkasaan umat Islam di Malaysia dan Singapura.

Mohd Na’im turut berkongsi berkaitan pelaksanaan agenda Membangun Malaysia Madani yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pentadbiran negara termasuk Pelan Transformasi Hal Ehwal Agama Menuju Malaysia Madani (Al-Falah) di peringkat Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama).

“Menteri Pembangunan Sosial dan Keluarga Singapura juga turut berkongsi pendekatan dan kaedah yang telah diambil untuk membangunkan kecemerlangan masyarakat Islam di Singapura.

“Selain turut berkongsi pengalaman Singapura dalam aspek pengurusan masjid, waqaf dan lain-lain bidang pengurusan hal ehwal Islam,” katanya.

Tambah beliau kunjungan tersebut mengeratkan lagi kerjasama strategik demi kemaslahatan umat Islam di negara anggota MABIMS. – AlHijrah Online

Leave a Reply