JAWI SIASAT ISU BACAAN DOA DALAM PROGRAM ORANG BUKAN ISLAM

Tangkap layar daripada video tular di Facebook.

KUALA LUMPUR: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) akan menyiasat isu bacaan doa oleh orang Islam yang disertai oleh majoriti orang bukan Islam dalam program pecah tanah yang dipercayai berlangsung di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Dalam satu kenyataan, JAWI memaklumkan siasatan akan dilakukan bagi memastikan amalan tersebut tidak mengandungi unsur-unsur yang menyalahi pandangan hukum atau fatwa berkaitan yang sedang berkuat kuasa.

“Keharmonian dan toleransi antara agama adalah perkara yang disarankan oleh ajaran Islam lebih-lebih lagi dalam situasi negara yang berbilang kaum.

“Namun semua pihak dinasihatkan agar sentiasa merujuk kepada pihak autoriti agama bagi memastikan tindakan yang dilaksanakan mengikut lunas hukum syarak yang telah ditentukan.” menurut kenyataan itu.

Tambahnya, sebarang kesalahan yang berhubungan dengan Akidah boleh dikenakan tindakan undang-undang dan hukuman di bawah Akta 559, Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997.

Sebelum ini, tular video siaran langsung di aplikasi Facebook memaparkan seorang lelaki membaca surah Al-Fatihah dan doa dengan turut dikelilingi peralatan ritual agama Hindu pada sebuah program pecah tanah. –AlHijrah Online

Leave a Reply