KERJA DARI RUMAH BUKAN LAGI GALAKAN TAPI ARAHAN – ISMAIL SABRI

KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini mengeluarkan arahan kepada pekerja di sektor awam dan swasta di peringkat pengurusan dan pengawasan untuk bekerja di rumah dan tidak perlu ke pejabat.

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri berkata perkara tersebut bukan lagi galakan tetapi arahan dalam usaha untuk memutuskan rantaian COVID-19.

Ujarnya arahan tersebut melibatkan pekerja yang berada di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) antaranya di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan dan Selangor serta Sabah.

“Dulu saya katakan kita menggalakkan, sekarang kita bukan menggalakkan lagi, kita mengarahkan.

“Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) akan mengeluarkan arahan kepada sektor industri di bawah MITI manakala Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam akan mengeluarkan arahan kepada perkhidmatan awam. Jadi ini arahan bukan digalakkan,” katanya dalam sidang media hari ini.

Jelas Ismail Sabri melalui arahan terbaharu itu kira-kira sejuta pekerja akan terlibat untuk bekerja dari rumah.

Ujarnya dengan jumlah yang besar itu ia diharap membantu mengurangkan dan memutuskan jangkitan COVID-19.

Dalam pada itu Ismail Sabri berkata bagi proses kerja yang memerlukan keberadaan pekerja di pejabat, majikan perlu mengeluarkan surat pelepasan perjalanan bagi setiap kakitangan.

Selain itu pekerja yang tidak tergolong dalam kumpulan yang dibenarkan bekerja dari rumah dan tinggal di kawasan zon merah, mereka kini perlu menjalani ujian swab.

“Bagi mereka yang mencarum dengan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO), semua kos untuk swab test ditanggung oleh PERKESO.

“Ini bagi memastikan mereka yang bekerja negatif COVID-19,” katanya.

Menurut Ismail Sabri pelaksanaan arahan ini akan berkuatkuasa bermula 22 Oktober 2020 sehingga pelaksanaan PKPB di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan, Selangor dan Sabah tamat. — AlHijrah Online

2 comments

Leave a Reply