MAHASISWA DUTA HALAL KELUARGA, RAKAN SEBAYA DAN KOMUNITI

KUALA LUMPUR: Para mahasiswa diajak untuk menjadi duta halal kepada keluarga, rakan sebaya dan komuniti masyarakat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Senator Datuk Idris Ahmad berkata, sebagai generasi terpelajar mahasiswa perlu memainkan peranan memperkenal dan menyampaikan info-info yang tepat dan baik berkaitan halal serta melazimi sikap mengkaji dan Tabayyun terhadap isu-isu halal.

“Dalam konteks menjadikan halal sebagai agenda negara, mahasiswa selaku generasi terpelajar merupakan duta dan contoh kepada pengguna lainnya dalam membuat pilihan untuk mendapatkan makanan yang halal. Maka sudah tentulah produk dan premis yang mempunyai pensijilan halal akan menjadi keutamaan.

“Saya berharap anak-anak muda di hadapan saya ini dapat memberi suntikan dan ransangan kepada para mahasiswa lain, ahli keluarga dan masyarakat umumnya terhadap kepentingan dan kefardhuan mencari yang halal dalam segenap kehidupan.

“Sesungguhnya keberkatan dalam sebuah kehidupan adalah bermula daripada hasil dan sumber yang halal,” katanya dalam Program Kesedaran Halal Malaysia Bersama Mahasiswa 2022 di Putrajaya hari ini.

Dalam pada itu beliau juga berharap mahasiswa dapat menggunakan platform media sosial menyampaikan ilmu-ilmu yang baik termasuklah menyampaikan maklumat yang tepat dan sahih berhubung isu viral halal bagi mengelakkan salah faham masyarakat terhadap produk halal terus berlaku.

“Seorang mahasiswa perlu berfikiran positif dan berpengetahuan tinggi, bebas dari pengaruh yang tidak jelas, rajin berusaha dan mencari maklumat yang tepat serta membetulkan yang biasa dan membiasakan yang betul wajar diterapkan dalam diri setiap mahasiswa.

“Hal ini kerana mahasiswa merupakan golongan intelek dan cerdik pandai terhadap perkembangan dunia termasuk isu-isu halal terkini. Keistimewaan yang ada pada mahasiswa adalah sentiasa mempunyai sifat ingin tahu dan mengkaji,” katanya. – AlHijrah Online

Leave a Reply