TIDAK MAMPU BAYAR SEWA, KELUARGA TIDUR DALAM KERETA

KUALA LUMPUR: Hampir sebulan sebuah keluarga terpaksa tidur dalam kereta kerana diusir tuan rumah akibat tidak mampu membayar sewa rumah.

Menurut hantaran di Facebook Baitulmal Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), lelaki yang dikenali sebagai Nizam hanya mampu menjadikan kenderaan miliknya itu sebagai tempat berteduh bagi isteri serta anaknya.

Tambahnya, keluarga tersebut tidak akan berada di satu-satu tempat yang tetap dan sering mencari tempat parkir yang selamat untuk bermalam.

“Nizam nekad membuat keputusan tersebut selepas buntu mencari jalan penyelesaian apabila dia cuba pulang dan ingin menetap di kampung.

“Nizam kehilangan punca pendapatan sejak pandemik COVID-19 dan menyara keluarganya hanya dengan simpanan di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) namun bimbang apabila bantuan diterima telah ditamatkan,” katanya.

Pihak MAIWP berkesempatan untuk bertemu dengan keluarga tersebut di perkarangan sebuah masjid ketika berhenti berehat di samping menunaikan solat.

Keluarga tersebut akan diberikan bantuan sara hidup dalam masa terdekat.

Dalam masa yang sama, Nizam diminta mencari kediaman yang lebih selesa dan Baitulmal MAIWP akan membantu dalam pembayaran deposit dan sewa bulanan rumah sewa mereka.—AlHijrah Online

Leave a Reply