14 KES BAHARU DILAPORKAN DALAM GELOMBANG KEDUA COVID-19 DI MALAYSIA

KUALA LUMPUR: Sebanyak 14 kes baharu COVID-19 dilaporkan di negara ini sehingga 12 tengah hari tadi, demikian menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Dr Noor Hisham dalam kenyataannya hari ini berkata, seperti dimaklumkan sebelum ini, gelombang pertama jangkitan penyakit COVID-19 di Malaysia merangkumi 22 kes positif COVID-19 (iaitu kes pertama sehingga kes ke-22) telah sihat dan discaj.

“Setelah 11 hari tiada kes baharu dilaporkan, gelombang kedua bermula pada 27 Februari 2020. Bagi gelombang kedua sehingga 4 Mac 2020, terdapat sebanyak 28 kes positif COVID-19 (iaitu kes ke-23 sehingga kes ke-50) yang telah dilaporkan.

“Ini menjadikan jumlah kes positif COVID-19 di Malaysia adalah sebanyak 50 kes,” kata Ketua Pengarah Kesihatan berhubung situasi terkini COVID-19.

Dr Noor Hisham berkata bagi gelombang kedua ini, terdapat satu (1) kluster COVID-19 yang dikenal pasti.

Beliau berkata kluster ini melibatkan kes positif ke-26 dan berdasarkan siasatan dan pengesanan kontak dijalankan sehingga kini, terdapat 215 kontak rapat yang dikesan.

“Daripada jumlah kontak rapat tersebut, 16 kes dikesan positif COVID-19, 19 adalah negatif dan 180 menunggu keputusan,” katanya.

Ketua Pengarah Kesihatan memaklumkan bahawa siasatan mengenai kluster kes terbaru ini masih diteruskan.

“KKM berharap semua pihak dapat bertenang dan sentiasa bekerjasama dengan memberi maklumat yang tepat apabila dihubungi atau dikenal pasti sebagai kontak rapat.

“KKM juga ingin menasihatkan kepada organisasi yang telah dikesan kes positif agar tidak perlu membuat penutupan pejabat, namun memadai menjalankan disinfeksi,” katanya meminta semua pihak tidak menularkan sebarang maklumat yang boleh menyebabkan kebimbangan kepada orang awam.

Dr Noor Hisham berkata, Kementerian Kesihatan dengan kolaborasi pihak swasta juga akan menjalankan perkhidmatan pengambilan sampel COVID-19 di rumah orang awam yang ingin menjalankan ujian pengesanan COVID-19, di mana caj akan dikenakan oleh pihak swasta itu.

“Pengumuman rasmi mengenai perkara ini akan menyusul dalam masa terdekat,” katanya. – AlHijrah Online

Leave a Reply