BIL ELEKTRIK PERCUMA UNTUK PENGGUNAAN RM77 KE BAWAH

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin setuju meluluskan Bantuan Prihatin Elektrik Tambahan kepada semua pengguna elektrik dalam kategori domestik di Semenanjung.

Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata bantuan tambahan tersebut akan memanfaatkan kira-kira 7.66 juta pengguna.

“Empat juta daripada pengguna domestik dengan bil bulanan RM77 ke bawah atau penggunaan elektrik kurang daripada 300 Kilowatt jam (kWj) akan menikmati bekalan elektrik secara percuma.

“Bekalan elektrik secara percuma ini adalah untuk penggunaan bulan April, Mei, dan Jun 2020,” kata Shamsul Anuar dalam sidang media khas di Putrajaya.

Shamsul Anuar berkata bagi pengguna domestik dengan penggunaan elektrik melebihi 300 kWj sebulan pula akan menerima potongan bil elektrik sebanyak RM231 atau bersamaan RM77 sebulan untuk April, Mei, dan Jun 2020.

“Kajian yang dibuat oleh Suruhanjaya Tenaga (ST) mendapati sebahagian besar pengguna elektrik yang terkesan semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ialah pengguna dengan blok tarik 301-600 kWj dengan kadar tarif 51.6 sen/kWj.

“Disebabkan penggunaan elektrik yang lebih tinggi ketika PKP, kumpulan ini telah terkeluar dari blok tarif tersebut dan memasuki blok seterusnya dengan kadar 54.60 sen/kWj yang menyebabkan bil elektrik mereka melonjak naik sekaligus mengalami pengurangan diskaun daripada 15 peratus kepada 2 peratus.” kata Shamsul Anuar.

Shamsul Anuar berkata bagi meringankan beban pengguna yang termasuk dalam kategori tersebut, kerajaan telah memperkenalkan diskaun tambahan kepada pengguna elektrik dalam blok tarif antara 601-900 kWj dengan bil di antara RM232.35 hingga RM395.60.

“Mereka akan menikmati diskaun tambahan lapan peratus menjadikan keseluruhan 10 peratus sebulan bagi bil elektrik April sehingga September berbanding hanya dua peratus diskaun yang diberikan sejak April 2020,” jelas Shamsul Annuar.

Menurut Shamsul Anuar, keseluruhan kos Bantuan Prihatin Elektrik tambahan ini adalah sebanyak RM942 juta.

Melalui pelaksanaan bantuan tambahan ini, jumlah diskaun yang diberikan kepada pengguna elektrik bagi tempoh 1 April sehingga 30 September meningkat kepada RM2.2 bilion. — AlHijrah Online / Zaim Zamani

Leave a Reply