LIMA ANGGOTA HM4P SELAMAT TIBA DI JORDAN

Amman: Lima anggota Humanitarian Mission 4 Palestine (HM4P) diketuai Pengerusi Biro Kebajikan UMNO Malaysia (BKUM), Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim selamat tiba di Amman, Jordan hari ini.

Mereka tiba di ibu kota Jordan melalui penerbangan Royal Jordanian RJ623 jam 9.30 pagi waktu tempatan (Amman lima jam di belakang waktu Malaysia).

Esok Abdul Azeez dijadualkan menyampaikan sumbangan kewangan daripada UMNO kepada Tabung Al-Aqsa yang akan diterima Menteri Awqaf dan Hal Ehwal Agama Jordan, Dr Mohammad Al-Khalaileh.

Sumbangan dana itu akan digunakan untuk membaikpulih masjid suci umat Islam yang dilaporkan mengalami kerosakan.

Abdul Azeez yang juga Ahli Parlimen Baling turut dijadualkan menyampaikan sumbangan makanan secara terus kepada pelarian Palestin di Jordan.

Misi HM4P yang diketuai Abdul Azeez bermula hari ini selama dua minggu itu bertujuan menyatakan solidariti rakyat Malaysia dan UMNO kepada warga Palestin di Tebing Barat dan Gaza yang diserang rejim Israel bulan lalu.

Misi HM4P juga dijadualkan untuk menghantar bantuan kemanusiaan dan memasuki wilayah konflik Gaza melalui sempadan Rafah dikuasai Mesir pada minggu depan, tertakluk kepada kelulusan pihak keselamatan Mesir.

Pasukan HM4P di Jordan turut disertai Timbalan Pengerusi BKUM, Datuk Dr Fathul Bari Mat Jahya.

Pasukan di Jordan yang diketuai Abdul Azeez dijadual berlepas ke Mesir pada Selasa ini untuk bergabung dengan 10 anggota recce HM4P yang berlepas dari Kuala Lumpur ke Kaherah malam ini.

Serangan rejim zionis Israel selama 11 hari ke atas Gaza yang berakhir dengan gencatan senjata pada 21 Mei lalu menyaksikan lebih 250 warga Palestin maut, lebih 1,900 cedera dan lebih 77,000 hilang tempat tinggal. — AlHijrah Online

Leave a Reply