PEMBAYARAN FASA 1 BANTUAN KHAS COVID-19 BERMULA 6 SEPTEMBER

PUTRAJAYA: Proses pengkreditan Fasa 1 Bantuan Khas COVID-19 (BKC) secara berperingkat akan bermula 6 September depan dan dijangka selesai pada 10 September 2021.

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, sebanyak RM3.1 bilion telah disalurkan kepada institusi perbankan yang berkaitan bagi menyegerakan pembayaran BKC.

“Saya mengambil maklum isu kelewatan bayaran Bantuan Khas COVID-19 (BKC) yang sepatutnya dilaksanakan pada bulan Ogos yang lalu.


“BKC akan memanfaatkan seramai 10 juta penerima yang terdiri daripada kategori miskin tegar, B40 dan M40 serta golongan bujang yang berkelayakan,” dalam kenyataannya, hari ini.

Kategori penerima yang layak menerima BKC merupakan miskin tegar dan B40 berdasarkan kriteria kelayakan BPR 2021 dengan jumlah pendapatan isi rumah atau warga emas (RM5,000 dan ke bawah) manakala bujang (RM2,500 dan ke bawah).

Manakala bagi kategori M40 perlu melaporkan cukai pendapatan dengan jumlah pendapatan bagi isi rumah (RM5,001 hingga RM9,000) dan bujang (RM2,501 hingga RM5,000).


Menurut Ismail Sabri, BKC merupakan sebahagian daripada inisiatif Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH), selain bayaran tambahan kepada pakej rangsangan ekonomi.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan Pakej PEMULIH sebagai antara inisiatif pemberian bantuan menyeluruh kepada rakyat dalam mengharungi kesan akibat pandemik COVID-19.

“Saya sentiasa peka terhadap keluh-kesah rakyat dan berharap pembayaran BKC ini sedikit sebanyak mampu meringankan beban rakyat yang terkesan akibat COVID-19.


“Kerajaan terus komited dalam memastikan kesejahteraan Keluarga Malaysia, terutamanya kumpulan sasar,” katanya.

Pembayaran seterusnya akan dilaksanakan mengikut jadual yang telah ditetapkan.

—AlHijrah Online

Leave a Reply