PRU-15: TIDAK BOLEH CERAMAH, KEMPEN POLITIK DI MASJID DAN SURAU

JOHOR BAHRU: Semua pihak khususnya ahli-ahli politik tidak dibenarkan untuk berkempen di masjid dan surau di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Johor Mohd Fared Mohd Khalid berkata, ketetapan tersebut dibuat bagi memastikan kesucian rumah ibadat itu terpelihara.

Ujarnya, surau dan masjid merupakan tempat beribadat untuk mereka yang beragama Islam, bukannya pentas untuk berpolitik.

Mohd Fared turut mengingatkan kepada semua wakil rakyat untuk sentiasa mematuhi adab semasa mengunjungi rumah ibadat di negeri itu.

“Saya kena tegur mereka kerana ada wakil-wakil rakyat yang masuk ke sekolah agama tidak mengikuti tatacara pemakaian sebagai contoh perempuan yang bukan Islam tidak memakai selendang.

“Kepada sesiapa yang masuk ke rumah-rumah ibadat, apatah lagi ke institusi pengajian Islam perlu menghormati caranya,” katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis perasmian bangunan baru Surau al-Husna Taman Desa Rahmat Tampoi, di sini hari ini.

Sementara itu, Mohd Fared memaklumkan hanya dua orang sahaja yang boleh berucap di masjid dan surau iaitu Menteri Besar dan Exco Hal Ehwal Agama, dan ianya terhad untuk ucapan dasar-dasar negeri sahaja.

Pegawai-pegawai agama serta ahli jawatankuasa masjid dan surau akan bekerjasama bagi memastikan usaha itu dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan, katanya.—AlHijrah Online

Leave a Reply