SEJUMLAH KUOTA DIPERUNTUKKAN UNTUK JEMAAH DAFTAR AWAL, MAKLUM WAKTU KETIBAAN

Sumber Gambar: AFP

PUTRAJAYA: Susulan isu tular layanan berbeza kepada jemaah yang hadir untuk solat Jumaat pada 10 September 2021, Masjid Putra Putrajaya menjelaskan pihak pengurusan telah memperuntukkan sejumlah kuota untuk jemaah tetap yang telah mendaftar lebih awal serta memaklumkan jangkaan waktu ketibaan di masjid.

Dalam kenyataan hari ini, pihak pengurusan Masjid Putra memaklumkan inisiatif itu agar pihak masjid dapat memastikan jumlah kehadiran adalah bertepatan dengan kuota yang ditetapkan.

“Ingin dijelaskan bahawa pengurusan kehadiran jemaah di Masjid Putra sama ada solat fardhu lima waktu atau solat Jumaat adalah mematuhi garis panduan dan ketetapan prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan pihak berkuasa.

ARTIKEL BERKAITAN – TIADA ISTILAH KLUSTER KAYANGAN, SEMUA INDIVIDU DILAYAN SAMA RATA – TIMBALAN MENTERI AGAMA

“Bagi solat Jumaat, kapasiti Jemaah di Masjid Putra telah ditetapkan seramai 300 orang,” jelas kenyataan Masjid Putra, hari ini.

Pihak masjid juga memaklumkan saban minggu Masjid Putra menerima kehadiran para jemaah melebihi kapasiti yang ditetapkan sejak jam 11.00 pagi untuk menunaikan solat Jumaat.

ARTIKEL BERKAITAN – HORMATI KETETAPAN MASJID KEKANG COVID-19

“Apabila kapasiti jemaah telah mencukupi, pihak pengurusan masjid akan menutup pintu pagar utama masjid menyebabkan jemaah yang hadir kemudian tidak dapat memasuki masjid.

“Pihak masjid memaklum dan menasihatkan para jemaah secara baik mengenai perkara tersebut,” katanya.

Bagi memelihara nama baik institusi masjid, pihak pentadbiran Masjid Putra akan berusaha untuk menyediakan perkhidmatan yang terbaik kepada jemaah yang terdiri daripada pelbagai kedudukan.

“Justeru kami bersedia mempertingkatkan lagi kualiti pengurusan demi memastikan pelanggan setia kami gembira dan berpuas hati dengan khidmat yang diberi.

“Sebarang cadangan dan maklum balas boleh menghubungi terus pihak Masjid Putra. Pihak Masjid Putra memohon kemaafan atas kekhilafan yang berlaku dalam hal ini,” katanya.–AlHijrah Online

2 comments

Leave a Reply