TIDAK BERDOSA TIDAK MENUNAIKAN SOLAT JUMAAT UNTUK PATUH SOP

Sumber Gambar: AFP

ALOR SETAR: Kegagalan untuk menunaikan solat Jumaat kerana mematuhi prosedur operasi standard (SOP) bagi mencegah penularan COVID-19 adalah tidak berdosa dan ia dibenarkan mengikut syarak.

Pendakwah, Syeikh Ahmad Faisol Omar berkata, perkara tersebut termasuk dalam keuzuran yang mana seseorang yang uzur dan tidak dapat menunaikan solat Jumaat maka gugurlah kewajipan itu bagi dirinya.

Ahmad Faisol mengulas, apabila gugur kewajipan tersebut, individu terbabit tidak melakukan dosa dan tidak perlu bertaubat kerana ia bukan disengajakan sebaliknya terhalang oleh arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Telah ada ketetapan oleh semua mufti di negara ini, kalau tidak solat Jumaat dalam tempoh PKP, bukan sebab dia tak mahu pergi sembahyang tetapi terhalang oleh SOP COVID-19, jadi ketidakhadiran itu termasuk dalam keuzuran,” katanya.

Beliau mengulas kenyataan kontroversi seorang pendakwah wanita yang mengeluarkan kenyataan bahawa individu yang gagal menunaikan solat Jumaat tiga kali berturut-turut wajib bertaubat dengan melakukan solat sunat taubat.

Bagi Ahmad Faisol, kenyataan tersebut boleh menimbulkan rasa resah dan keliru dalam kalangan umat Islam.

“Kenyataan itu bercanggah dengan kebanyakan ulama dunia dan Malaysia, malah mencetuskan kemarahan ramai. Saya percaya pendakwah itu tidak berhasrat untuk timbulkan kontroversi, mungkin beliau tersilap cakap,” katanya.

Oleh itu beliau menasihatkan pendakwah wanita tersebut untuk menarik balik kenyataan berkenaan bagi meredakan keadaan. — AlHijrah Online

ARTIKEL ASAL – ‘Gagal solat Jumaat kerana patuh SOP termasuk dalam keuzuran’

Leave a Reply