WAYANG DIBUKA DENGAN KAPASITI SEPARUH PANGGUNG

KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik COVID-19 hari ini mengumumkan kelonggaran bagi industri kreatif termasuk kebenaran menonton wayang.

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pembukaan panggung wayang hanya dibenarkan untuk individu yang lengkap divaksin.

“Aktiviti panggung wayang kepada individu yang telah lengkap vaksin dengan kapasiti 50 peratus di ruang dewan tayangan pawagam,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Selain itu katanya penggiat seni yang lengkap dua dos vaksin dibenar untuk melakukan aktiviti pembangunan dan penyiaran kandungan kreatif secara rakaman atau siaran langsung, penggambaran industri kreatif di dalam dan di luar studio kepada individu yang telah lengkap vaksin; kehadiran penonton untuk rakaman atau siaran langsung di studio dengan kapasiti 30 peratus ruang premis, indoor busking kepada individu yang telah lengkap vaksin; dan persembahan di lounge hotel kepada individu yang telah lengkap vaksin.

Selain itu turut dibenarkan aktiviti persembahan langsung seperti seni teater, muzikal, muzik dan komedi (secara pra-daftar) dengan penonton yang telah lengkap vaksin serta kapasiti penonton 30 peratus di ruang premis; dan aktiviti pameran seni di dewan pameran, muzium dan galeri seni (secara temu janji) dengan pengunjung yang telah lengkap vaksin dengan kapasiti pengunjung 30 peratus di ruang premis.

Ismail Sabri berharap kelonggaran yang bermula 9 September itu dapat memberi kelegaan kepada lebih sejuta penggiat, artis dan pekerja.

“Saya ingin menggesa semua pihak yang terlibat dalam pembukaan sektor ini supaya sentiasa mematuhi syarat dan prosedur yang ditetapkan bagi mengelakkan sebarang risiko dan implikasi perundangan, keselamatan serta kesihatan khususnya dalam usaha negara untuk beralih ke fasa endemik menjelang akhir Oktober ini.

“InsyaAllah kerajaan akan sentiasa komited untuk mengambil pendekatan terbaik yang mampu menjamin pemulihan ekonomi negara demi kesejahteraan Keluarga Malaysia,” katanya. — AlHijrah Online

Leave a Reply