KEMUNCAK HAJI: ARAB SAUDI SIAP SEDIA

Arab Saudi menjanjikan perkhidmatan terbaik dalam mengendalikan musim haji kali ini di sebalik kebimbangan ancaman virus korona di seluruh dunia. Gambar ihsan: Kementerian Media Arab Saudi

Menjelang kemuncak ibadah haji musim ini, persediaan akhir giat dilakukan kerajaan Arab Saudi khususnya dalam memastikan aspek keselamatan dan kesihatan mencapai tahap paling tinggi.

Kelmarin, Riyadh mengumumkan segala persiapan berjaya disempurnakan bagi mendepani musim haji yang nyata berbeza berbanding tahun-tahun sebelumnya, ekoran ancaman virus COVID-19 di serata dunia.

Masjidil Haram dibersihkan 10 kali sehari termasuk kerja-kerja penyucian, steril dan meletakkan wangi-wangian. Gambar ihsan: Kementerian Media Arab Saudi

Kira-kira 3,500 petugas kebersihan pula dikerah melaksanakan kerja-kerja pembersihan, steril dan penyucian sebanyak sepuluh kali sehari di Masjidil Haram.

Portal berita tempatan, Al-Awsaat melaporkan, tentera Arab Saudi telah mengawal sebaik mungkin lokasi-lokasi kemuncak haji termasuk jalan-jalan utama. Hanya mereka yang memiliki permit sahaja dibenarkan masuk ke Makkah.

Gambar ihsan: Kementerian Media Arab Saudi

Keselamatan jemaah, walaupun tidak ramai berbanding sebelum ini juga akan tetap diberi keutamaan oleh tentera Arab Saudi.

Sementara itu, Kementerian Haji Arab Saudi menegaskan, kaedah pencegahan dan protokol kesihatan antarabangsa diaplikasikan pada musim haji kali ini, sebagai langkah waspada seawal ketibaan jemaah di tanah suci hingga selesai dan sempurna ibadah itu.

Jemaah haji turut diarah kuarantin di kediaman masing-masing sebelum dan selepas musim haji kali ini.

Salah sebuah hospital yang bersiap sedia menerima kes kecemasan ketika musim haji. Gambar ihsan: Kementerian Media Arab Saudi

Ketika operasi Masyair melibatkan Arafah, Mina dan Muzdalifah, jemaah akan diberi kemudahan mendapatkan khidmat rawatan kesihatan di hospital Mina al Wadi, pusat kesihatan 29 di Arafah, hospital di lapangan dan klinik bergerak.

Enam ambulans dan tiga klinik seumpama itu disediakan di lokasi penginapan para jemaah untuk memudahkan mereka jika berdepan masalah kesihatan. – AlHijrah Online / Ardi Herman Mohd Mardzi

Leave a Reply