MAIS PERKENAL KADAR FIDYAH TERKINI MENGIKUT JENIS BERAS YANG DIMAKAN

SHAH ALAM: Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) memperkenalkan pilihan bayaran fidyah puasa Ramadan mengikut jenis beras yang dimakan pada tiga kadar yang berlainan iaitu RM2 RM4 dan RM6 sehari.

Setiausaha MAIS, Dr. Ahmad Shahir Makhtar berkata kadar bayaran fidyah yang ditetapkan sebanyak RM2 sehari adalah bagi individu yang memakan beras Super Special Tempatan 5 peratus, RM4 sehari bagi individu yang memakan beras putih import atau beras perang, beras pulut, herba ponni dan beras wangi manakala kadar fidyah RM6 sehari bagi individu yang memakan beras basmathi atau beras Jepun dan beras merah.

Kata Dr. Ahmad Shahir, Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor yang bersidang pada 3 November 2020 telah memutuskan bahawa kadar bayaran fidyah bagi satu hari puasa yang ditinggalkan ialah satu perempat daripada zakat fitrah yang dibayar.

“Sebagai contoh, jika seseorang itu meninggalkan puasa sebanyak 7 hari pada tahun 2020 (belum melangkau tahun), kadar fidyahnya adalah 7 hari x 1 tahun x RM2 = RM14 (jumlah yang perlu dibayar jika mereka memakan Beras Super Special Tempatan 5 peratus ).

“Manakala jika seseorang yang memakan beras putih import/beras perang/ beras pulut/herba ponni/ beras wangi meninggalkan puasa sebanyak 7 hari pada tahun 2020, kadar fidyahnya adalah 7 hari x 1 tahun x RM4 = RM28.

“Bagi seseorang yang meninggalkan puasa contohnya sebanyak 7 hari dan tidak menggantikan puasanya selama 3 tahun iaitu pada tahun 2018-2020 (hingga melangkau Ramadhan tahun ini), kadar fidyahnya adalah 7 hari x 3 tahun x RM2 = RM42 (jumlah yang perlu dibayar jika mereka memakan Beras Super Special Tempatan 5 peratus),” jelas Dr. Ahmad Shahir dalam kenyataan hari ini.

Fidyah merupakan bayaran denda yang dikenakan kepada seseorang yang tidak dapat menggantikan puasanya di bulan Ramadan pada sesuatu tahun sehinggalah tibanya bulan Ramadan tahun berikutnya.

Umat Islam yang ingin membuat bayaran fidyah, bolehlah melayari laman web MAIS iaitu http://www.mais.gov.my atau bayaran boleh dibuat terus menerusi http://fpx.mais.gov.my/epay/fidyah.php. — AlHijrah Online

Leave a Reply