PAKSA LELAKI PAKAI TUDUNG, MASJID NEGARA MOHON MAAF

KUALA LUMPUR: Pihak pengurusan Masjid Negara hari ini tampil memohon maaf berhubung video tular pengawal keselamatan wanita meminta pengunjung lelaki untuk memakai tudung ketika memasuki masjid tersebut.

Masjid Negara dalam kenyataannya memaklumkan, pihaknya telah memberikan teguran kepada pengawal keselamatan terbabit untuk lebih peka dalam menjalankan tugas.

“Pihak pengurusan Masjid Negara mengambil serius perkara ini dan dengan rendah hati memohon maaf di atas kekhilafan serta kekeliruan individu terlibat serta orang awam yang turut terkesan berkaitan video terbabit.

“Untuk makluman, pengawal keselamatan adalah lantikan pihak ketiga melalui perolehan kerajaan. Masjid Negara juga akan memastikan perkara seperti ini tidak berulang pada masa akan datang bagi menjamin reputasi dan imej institusi masjid kekal terpelihara,” katanya dalam satu kenyataan Masjid Negara bersama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Katanya, para pengunjung boleh mengemukakan aduan terhadap mana-mana tindakan pengawal keselamatan melalui kod imbas bersama-sama butiran di meja pos masing-masing bagi membolehkan tindakan sewajarnya diambil.

Sebelum ini tular video di aplikasi TikTok memaparkan seorang pengunjung lelaki berambut panjang paras bahu yang ditegur pengawal keselamatan untuk menutup kepala dan memakai jubah ketika memasuki Masjid Negara.—AlHijrah Online

Leave a Reply