WANITA DI EROPAH BOLEH DIPECAT JIKA BERHIJAB WAKTU KERJA

Sumber Gambar: REUTERS

LUXEMBOURG: Mahkamah Tinggi Kesatuan Eropah (EU) memutuskan majikan boleh memecat pekerja-pekerja wanita yang berhijab sewaktu bekerja.

Mahkamah berpendapat keputusan tersebut selari dengan peraturan umum syarikat yang melarang penggunaan simbol agama secara jelas di tempat kerja.

Menurut mahkamah tersebut, pemecatan pekerja wanita yang berhijab boleh menunjukkan imej neutral atau mengelakkan perselisihan sosial dengan pelanggan.

“Larangan berhijab mungkin wajar untuk dikuatkuasakan berdasarkan dasar agama dan ideologi yang dibuat majikan mengikut keperluan.

“Namun, justifikasi itu harus sesuai dengan keperluan sebenar daripada pihak majikan serta mendamaikan hak dan kepentingan terhadap isu,” katanya.

The Guardian melaporkan, mahkamah EU memutuskan perkara tersebut selepas dua wanita Jerman digantung kerja setelah mereka nekad memakai hijab.

Dua wanita tersebut yang masing-masing merupakan penjaga kanak-kanak berkeperluan khas dan pembantu jualan telah dipecat kerana memakai pakaian yang mempamerkan agamanya.

Seorang daripada ahli Jaringan Muslim EU berpendapat keputusan tersebut berat sebelah yang memberikan tamparan kepada wanita Islam yang bekerja, di samping menunjukkan belang Eropah yang mengekang ekspresi kepercayaan keagamaan dan rohani rakyatnya.–AlHijrah Online

Leave a Reply