4,186 JAWATAN TETAP TAMBAHAN KKM MULAI JUN

Sumber Gambar : Bernama

PUTRAJAYA: Sebanyak 4,186 jawatan tetap tambahan diwujudkan di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dengan lantikan akan dibuat bermula Jun ini.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, jumlah itu melibatkan 3,586 pegawai perubatan, 300 pegawai pergigian dan 300 pegawai farmasi akan dilantik ke KKM.

Katanya KKM dalam mesyuarat Jemaah Menteri pada 19 Januari lalu membentangkan satu memorandum yang membincangkan tawaran baharu berhubung keperluan perjawatan tetap tambahan serta hala tuju pelaksanaan inisiatif bagi menangani isu berkaitan pegawai perubatan, pergigian dan farmasi kontrak.

“Dalam mesyuarat ini, jemaah Menteri bersetuju sekurang-kurangnya 1,500 jawatan tetap Pegawai Perubatan, Pegawai Pergigian dan Pegawai Farmasi diwujudkan di KKM pada setiap tahun mulai 2023 hingga 2025,” katanya dalam sidang media, hari ini.

Selain itu katanya, jemaah Menteri juga bersetuju supaya 800 jawatan tetap Pakar Perubatan dan 70 Pakar Pergigian diwujudkan di KKM pada setiap tahun mulai 2023 bagi menampung keluaran pakar perubatan tetap di fasiliti kesihatan di bawah KKM.

Khairy berkata, melalui keputusan terbaharu ini, sekurang-kurangnya 8,686 perjawatan tetap tambahan membabitkan pegawai perubatan, pegawai pergigian dan pegawai farmasi akan diwujudkan sepanjang tempoh 2022 sehingga 2025.

Jelasnya 800 lagi lantikan tetap untuk pegawai perubatan dan 70 pegawai pergigian boleh dibuat pada setiap tahun bagi mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh pegawai perubatan yang akan dilantik menjadi pakar perubatan.–AlHijrah Online

Leave a Reply