TENTERA SYRIA TAWAN BANDAR PINGGIR IDLIB

DAMSYIK: Tentera Syria menawan lima bandar baru di utara bandar Saraqeb di pinggir wilayah Idlib, barat laut Syria semalam, demikian menurut laporan agensi berita SANA.

Xinhuanet dalam laporan, yang memetik laporan SANA berkata, perkembangan itu bermakna tentera rejim Syria membuka laluan yang menghubungkan Saraqeb dengan Aleppo yang terletak di utara Syria.

Perkembangan ini muncul setelah tentera rejim Syria menawan bandar Saraqeb, bandar kedua terpenting yang akan membolehkan mereka menawan jalan yang menghubungkan Hama dengan Aleppo melalui Idlib.

Badan Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria berkata, tentera menyerang Saraqeb kelmarin, manakala agensi berita SANA mendedahkan situasi itu semalam.

Tentera Syria sebelum ini menawan bandar Maarat al-Numan di selatan Idlib yang juga pencapaian besar pertama rejim untuk menguasai lebuhraya utama Damsyik-Aleppo.

Tentera Syria bertempur berminggu-minggu menentang kumpulan pemberontak di pendalaman Idlib dan Aleppo untuk menguasai laluan utama menghubungkan wilayah Hama di tengah-tengah Syria dan Aleppo.

Laluan itu juga menghubungkan lebuhraya Damsyik-Hama yang membolehkan tentera Syria menguasai jalan utama antara Damsyik dan Aleppo tanpa menukar laluan. — Terjemahan AlHijrah Online

Leave a Reply